WORKSHOP “Empty & Full: Making Artist Books with Irene Chan”

In many cultures, a book is a way to share and distribute information efficiently and economically. In book arts, an artist creates and controls a book’s vision – from initial idea to final production – and at all times works with the physical components of image, text, sequence, structure, material, binding, and scale to support the book’s concept. This workshop is an introduction to traditional and contemporary book arts techniques.
/
Em muitas culturas, um livro é uma forma de partilhar e distribuir informação de forma eficiente e económica. Em livros de artista, este cria e controla a visão do livro – desde a ideia inicial à produção final - e que, a todo o momento trabalha com os componentes físicos relativos à imagem, texto, sequência, estrutura, material, encadernação e escala para apoiar o conceito do livro.
Este workshop, que acontece no âmbito do Modos de Editar, é uma introdução às técnicas de produção de livros tradicionais e contemporâneas.
-
The instructor will lecture, demonstrate, and show examples of a variety of structures and forms. While making models of each structure (the collection of which can be used to inspire for future work), the participants will learn about cut and fold books.
Participants will then select one or a combination of structures and using the media of their choice (drawing, painting, writing, printing, photography, digital imaging, etc.) will create on artist book.
As they work, participants will be encouraged to refine both their mixed-media processes and the materials used in order to develop the personal imagery and concepts of their books. The workshop will include time for sharing work and receiving individual guidance from the instructor.
/
O instrutor irá realizar palestras, demonstrações e mostrar exemplos de uma variedade de estruturas e formas. Enquanto fazem modelos de cada estrutura (cuja coleção pode ser usada para inspirar trabalhos futuros), os participantes aprenderão como cortar e dobrar livros. Em seguida, os participantes selecionarão um ou uma combinação de estruturas e, usando os meios da sua escolha (desenho, pintura, escrita, impressão, fotografia, imagem digital, etc.), criarão no livro de artista.
Enquanto trabalham, os participantes serão incentivados a refinar os seus processos através da utilização de meios diversificados como dos materiais usados, no sentido de desenvolver as imagens pessoais e os conceitos de seus livros. O workshop incluirá tempo para partilha do seu trabalho e orientação individual do instrutor.

ENROLMENTS | INSCRIÇÕES: https://forms.gle/tKFiFPSExDmUDabA9

:: WORKSHOP TIMETABLE | PROGRAMA DO WORKSHOP ::
This is a three-session workshop: | O workshop desenrola-se em 3 sessões:
>Tuesday – from 14:00 pm to 17.00 pm (3 hours) | terça – das 14:00 às 17:00 (3 horas);
>Wednesday – from 17.00 pm to 20.00 pm (3 hours) |quarta – 17:00 às 20.00 (3 horas);
>Thursday -  14.30 pm lecture in “Modos de editar: entre cópia e original” under the title “Empty & Full: Works by Irene Chan, Ch'An Press”| quinta –  às 14:30, palestra “Modos de editar: entre cópia e original” intitulada “Empty & Full: Works by Irene Chan, Ch'An Press”;
> Friday- workshop final discussion from 14.00 pm to 15.00pm | sexta – Workshop de discussão final das 14:00 às 15:00.

Vacancies: 15 | Vagas: 15
Participants will be provided with essential materials | Aos participantes serão fornecidos os materiais essenciais

U.Porto Student | Estudante U.Porto — 40 euros;
U.Porto teachers, staff and alumni or i2ADS member | Docentes, funcionários e alumni U.Porto ou membro i2ADS— 55 euros;
General public | Público geral — 75 euros.

:: IRENE CHAN ::
Irene Chan is a multidisciplinary artist who works conceptually in print media, papermaking, installation, storytelling performance, and book arts. Her books and works on paper have been exhibited internationally and held in more than 80 public collections. Chan established Ch’An (ch’ ahn) Press through which she has self-published prints and 35 limited-edition artist books to date. She is the recipient of grants and awards from the National Endowment for the Arts, New York Arts Council, Maryland State Arts Council, Washington D.C. Commission of the Arts and Humanities, fellowships to 23 artist residencies, and has exhibited and performed in 55 venues in the last ten years. Professor Chan holds an M.F.A. from the San Francisco Art Institute and an undergraduate degree in architecture. More info: https://ch-anpress.com/home.html

2 a 5 nov 2021
Oficinas de Impressão FBAUP