Nova fotografia documental // Elena Anosova, Pablo Berástegui e Susana Lourenço Marques

Conversa entre a artista Elena Anosova, Pablo Berástegui e Susana Lourenço Marques, membros do projecto MAPS IMAGES, para discutir nova fotografia documental, narrativas visuais e como fazer projetos notáveis que inspiram e conectam com as pessoas.

O MAPS images é um laboratório criativo que resulta de uma agência fotográfica e que visa um maior conhecimento e consciencialização sobre a vida cotidiana no mundo, através de uma variedade de vocabulários fotográficos. Esta conversa antecede a inauguração da primeira exposição da artista Elena Anosova na galeria Salut au Monde!, no dia 23 de Novembro de 2019.

Elena Anosova (b. 1983), artist, Moscow, Russia.
Elena Anosova is a visual artist working with photography, video, archive, and installations. Originally hailing from the region of Baikal (Russia, Siberia), she is currently based in Moscow and Irkutsk. She is member of MAPS collective and already has participated in a number of national and international projects and exhibitions. She teaches visual arts (Moscow and S.Peterburg) at Rodchenko Art School, School of Visual Arts, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Academy Fotografika. The most important part of her professional activities is devoted to personal, long-term projects that are centered around lives in closed institutions, small communities, and isolation. The impulse of research of such themes arose in a reflection of her teenage period spent at the closed rehabilitation boarding school. Also, Elena Anosova works with subjects of borders, identity and collective memory in the territory of Siberia, Far North, Russian Far East and Baltic Sea borderlands. Her works are included in museum and public collections. Anosova has been a winner of various competitions. Her work has been published around the world including National Geographic (USA).

Eefje Ludwig (b. 1982), curator, Amsterdam, The Netherlands.
Eddfje Ludwig is an independent Dutch photography producer, advisor, and curator. With more than ten years of international experience in the field of photography, she produces, consults on, edits and curates for different creative projects, products and clients. From 2008 till 2016 she has worked as a project manager and a manager of the education department at World Press Photo. She has also been a member of different juries and currently nominate for the 6×6 Talent Program and the well-known Joop Swart Masterclass of World Press Photo, which she co-ordinated for many years in the past, bringing to the fore many important artists from the field of documentary photography. In 2017 she was the Artistic Director of Photoreporter Festival in Saint-Brieuc, France. Currently she's the Education Manager at PHmuseum, a founding member of the Transformations project, and a founding member of MAPS, an international photographers’ collective and agency. In her personal photographic work, she explore the relationship between humans and the natural world, aiming to foster our connection with nature.

Org: Mestrado em Design da Imagem

22 novembro 2019

Aud. Pav. Sul

SØS — Sunset Open Sessions / Sessão de apresentação

Um jogo que promove o tratamento da anorexia nervosa, uma plataforma educativa para a compreensão da leitura e um app que serve como guia de visita da Galeria de Biodiversidade no Porto são alguns dos projetos que vão ser apresentados dia 27 de maio, no Sunset Open Sesion. Os trabalhos foram realizados por investigadores do Curso de Especialização em Design de Interação, Web e Jogos.

27 mai 2019

UPTEC Asprela I
Rua Alfredo Allen, 455/461

Passagem

Inauguração de Obra de Zulmiro de Carvalho; Plantação de um carvalho; Sessão de Entrega de Prémios; Sessão de apresentação da Nova Direção

28 nov 2018

Jardim da FBAUP + Aula Magna

Práticas de Vídeo: Fernando José Pereira

Nesta sessão o convidado Fernando José Pereira irá apresentar alguns dos mais recentes filmes realizados em colaboração com Rui Manuel Vieira (fotografia).

12 mar 2019

Exposição & Ensaio — práticas curatoriais investigativas / Nuno Coelho

Exposição & Ensaio traz à mesa de trabalho quatro curadores portugueses que abraçam diferentes modos de pesquisa e desafiam tanto os formatos convencionais de exposição como aqueles da investigação académica. Nuno Coelho é Designer, curador, Professor na U.Coimbra e investigador no CEIS20.

12 mar 2019

Pav. Sul PS 45