Post-Digital Letterpress Printing

Esta conferência tem como objetivo refletir sobre o estado atual da prática e investigação em tipografia no contexto internacional. Nos últimos anos, temos testemunhado lentamente o renascimento da tecnologia de impressão com carateres móveis — letterpress — em Portugal, principalmente devido ao crescente interesse da atual geração de designers gráficos e artistas visuais. Um interesse que segue a tendência estabelecida na última década em outros contextos internacionais. Como tal, esta conferência reúne os investigadores e praticantes da tipografia tradicional nos atuais contextos de design editorial pós-digital das atividades e tecnologias do século XXI.
O programa da conferência inclui workshops, apresentações de oradores convidados, comunicações de participantes e uma exposição internacional com trabalhos provenientes do Brasil, Inglaterra, França, Índia, Itália, Holanda, Noruega, Polônia, Portugal, Rússia, Espanha, Sri Lanka, Estados Unidos da América.
Os tópicos que irão ser abordados abrangem um amplo espectro de interesses em torno da educação, história e práticas [híbridas] atuais, nomeadamente da inclusão de tecnologias de fabricação digital num contexto de impressão tradicional. Bem como os desafios e oportunidades estéticas atuais para o design de comunicação, produção editorial, ensino e formação, bem como a produção artística. Esperamos que todos os participantes desfrutem da conferência, mas que também encontrem a oportunidade de aprender algo novo, partilhar seus conhecimentos e ajudar a desenvolver ainda mais este campo de prática e investigação.
[English Version]
This conference aims to reflect on the current status of letterpress practice and research in the international context. In the last few years, we have been slowly witnessing the revival of this technology in Portugal, mainly due to the surging interest of the modern printers and typesetters — the current generation of graphic designers and visual artists. An interest, that follows the trend set in the last decade in other international contexts. As such, this conference gathers the researchers and practitioners of this traditional practice in the current post-digital editorial design contexts of the twenty-first century’s activities and technologies.
The conference program includes Workshops, Keynote presentations from invited speakers, Communications from participating authors and an international exhibition from Brazil, England, France, India, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Russia, Spain, Sri Lanka, United States of America.
Topics range a broad spectrum of interests around Education, History and current [hybrid] Practices. Historical and current digital fabrications technologies will be addressed. As well as current challenges and opportunities to design aesthetics, editorial production, education curricula and fine arts practices. We hope that everyone attending will enjoy but also find the opportunity to learn something new, share their knowledge and help to push this field even further.
Warm-up (pre-conference) workshops:
—
void pull( ) { return press( ); }
From procedural digital programming to modular letterpress printing.
Monday, Wednesday & Thursday 20, 22 & 23 of January 2020 (FBAUP, PA301), 14h00–18h00 (12h).
—
Digital vs. Analog
2 part workshop, one that combines both the old and new technologies — the digital and the analog.
Saturday, 25 january 2020, ESE (Printing workshop) 10h–18h (6h).
—
More info, details & registration for the warm-up workshops.
Conference workshops
—
Gillotage
Exploring a mid-nineteenth century relief printing technique.
Thursday, 30 january, FBAUP (Engraving room), 10h00 – 17h00 (6h).
—
SuperVeloz
Work with a selection of the Super Tipo Veloz typographic system modules cut with laser in methacrylate.
Thursday, 30 january, ESAD, 10h00 – 13h00 (3h). More info details & Registration (soon).
—
P22 Blox printing system
A modular letterpress printing system for lettering, experimental letterforms and pattern making.
Thursday, 30 january, EASR (Printing Workshop), 10h00 – 17h00 (6h).
—
Letterpress and almost-revolutions
Thursday, 30 january, ESE (Printing Workshop), 10h00 – 17h00 (6h).
—
More info details & Registration for the Conference Workshops
Keynote Speakers
—
Catherine Dixon (Central Saint Martins, University of London)
Thursday, 30 january, 18h00, FBAUP Museum
—
Richard Kegler (P22 Type Foundry) & Amelia Fontanel (RIT Cary Graphic Arts Collection)
Friday, 31 january, 12h00, FBAUP Museum
—
Jorge dos Reis (Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon)
Friday, 31 january, 17h00, FBAUP Museum
—
Registration for attendance online until January 25: https://pdlp.fba.up.pt/#registration
Conference Communications*
—
Reinventing typefounding.
Richard Ardagh (TBC)
—
Super Tipo Veloz: From letterpress to screen. Learning from a modular type system.
Andreu Balius, Roberto Gamonal.
—
A Digital Typeface For a Reimagined Field of Post-Digital Letterpress Printing.
Ana Sofia Mariz
—
The post-digital letterpress print exchange: Methodological Innovation in the Exploration of Contemporary Letterpress Practice.
Chris Wilson
—
Orlando Erasto Portela: relations between creative process and letterpress printing methods of an (almost) unknown designer from mid twentieth century.
Nuno Coelho (TBC)
—
Gillotage. Exploring a mid-nineteenth century relief printing technique
Graciela Machado & Marta Belkot
—
Nonsense Poetry Book.
Tadeu Costa
—
Printing Practice.
Aleksandra Hoffer (TBC)
—
Resisting hyper-digitalisation: the re-appropriation of the printed object in contemporary design
Lucrezia Russo
—
Typography and artist's book. Emilio Sdun’s experience.
Antonio Alcaraz Mira
—
i.E. Magazine: experimentation and learning out of classes
Miguel Sanches, Bruno Gomes & Rita Oliveira (TBC)
—
Letterpress out of nothing
Alexandra Korolkova
—
Expression of Power through Wood Type: Newspaper Headings
Sumanthri Samarawickrama
—
Contemporary print in the museum; innovation in unexpected places.
Charlotte Biszewski (TBC)
—
Anti-Amnesia: Articulating design and media towards letterpress printing’s heritage preservation and value creation.
Jorge Brandão Pereira, Heitor Alvelos, Abhishek Chatterjee , Susana Barreto
—
Letterpress is (not) a serious business: experiments in a design course.
Rita Carvalho
—
Letterpress as education platform.
Jorge Araújo
*Preliminary program. Some authors’ participation is still subject to final confirmation/registration.
Communication sessions will take place at the FBAUP Museum, on friday from 09h30—11h30, and from 14h30–16h30
More updated information soon on the conference website:
https://pdlp.fba.up.pt/
Catherine Dixon is a designer, writer, researcher and teacher. As a designer she works with text-based projects, including typographic covers for the award-winning Great Ideas series for Penguin Books, Phaidon, and on several projects with Phil Baines. As a writer she writes regularly on letterforms in environmental contexts, contributing to the website publiclettering.org.uk and co-authoring with Phil Baines the book “Signs: lettering in the environment” (Laurence King 2003). As a researcher she has a particular interest in letterforms, her Doctoral thesis focusing on the problems of describing typefaces. A regular contributor to Eye Magazine, Matrix, and other Journals. She has coordinated events and conferences at the St. Bride Library for many years has had an advisory role at the Library since 2003. Senior Lecturer at Central Saint Martins (part of the University of the Arts London) where she teaches typography on the Graphic Communication Design programme and co-curates the Central Lettering Record with Phil Baines. External Examiner at Lincoln University. From 2011–12 she was a Visiting Professor at the University of São Paulo in Brazil.
Amelia Fontanel is a curator at the RIT Cary Graphic Arts Collection, a renowned library that collects on design, typography, and the book arts. As manager of the Cary technology collection, she is responsible for teaching and maintaining some 23 different presses and thousands of fonts of metal and wood type. She is actively involved in the American letterpress community, holding board positions with the American Printing History Association and the Hamilton Wood Type and Printing Museum.
Richard Kegler is the founder and lead designer of P22 Type Foundry. As founder of the Western New York Book Arts Center in Buffalo NY, Richard combined an interest in traditional crafts along with an entrepreneurial background to help create a self-sustaining community organization. The new P22 studio in Rochester, New York focuses on both digital and analog printing and typography.
Jorge dos Reis (b. 1971, Unhais da Serra), Graphic Designer. He was an apprentice typographic composer of a National Press first officer in the former Cais do Sodré Typography. He began his career by collaborating with the designer Robin Fior in Lisbon and with the typographer Alan Kitching in London. He settled his own studio in 1996. His work is extensive and diverse, having a dual activity as a designer and as an artist: he makes graphic, and typographic designs; exhibits drawings, and paintings. He attended the National Conservatory in António Wagner's singing class studying with the composers Jorge Peixinho and Paulo Brandão while graduating in Communication Design at FBAUL. Jorge dos Reis has a Master of Arts from the Royal College of Art in London, a Master in Sociology of Communication from ISCTE, and a Doctorate from the University of Lisbon. He is currently an Assistant Professor at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon, where he founded and directs the Master of Contemporary Typographic and Editorial Practice. He was a visiting professor at the Norwich University of Arts; Univerza v Liubliana; Berlin Universität der Kunste; Weißensee Kunsthochschule Berlin; Accademia di Belle Arti di Bologna; Aalto University Helsínquia; Tampere University of Technology; Karel de Grote University Antwerp; Marmara Üniversitisi Istambul; Accademia di Belle Arti di Venezia; Politecnico di Milano; Kunst Universität Linz; Hochschule RheinMain University of Applied Sciences Wiesbaden; Cardiff Metropolitan University; Universidade Estadual de Minas Gerais, Universidade Federal do Ceará, Universidade Federal do Piauí e Universidade de Brasília in Brazil.
—
30 e 31 jan 2020
oMuseu + FBAUP
CONFERÊNCIAS ANTERIORES
Karsten Schmidt, designer computacional premiado, é o orador principal da terceira edição do Processing Community Day @Porto
O evento, organizado pela FBAUP, promove a criação visual através da programação criativa e tem lugar a 11 de fevereiro com realização exclusivamente online.
Conferências Abertas | Representações, Desenhos e Imagens do Território
As Conferências Abertas decorrerão entre abril e junho, em vários espaços da U. Porto e a distância. A primeira é já dia 20 de abril.
3º Encontro Internacional de Reflexão sobre Práticas Artísticas Comunitárias
Considerando a complexidade deste campo de ação e a crescente importância que estas práticas têm vindo a adquirir nas criações artísticas contemporâneas, entendendo-se estas como indissociáveis das manifestações e experiências sociais e culturais das comunidades, torna-se essencial a criação de espaços de reflexão e partilha entre todos os seus intervenientes.
—
16 a 18 setembro 2019
FBAUP
CULTURA | CIDADE: Um Direito!
Analisar a participação ativista e artística na transformação do tecido urbano e social das nossas cidades
—
18 outubro 2019
18:00
PS12
xCoAx 2020
8th International Conference on Computation, Communication, Aesthetics and X
Programa Online
—
8 a 10 julho 2020
Online
IV fórum ibérico de estudos museológicos
Dedicado ao tema “Estratégias de Exposição – História e Práticas Recentes”, o IV Fórum Ibérico de Estudos Museológicos reúne um conjunto de apresentações que têm como base a reflexão teórica ou a análise de casos de estudo com características e condicionalismos diversos, quer se trate de exemplos com um carácter histórico, situações recentes, ou mesmo projetos em fase de desenvolvimento.
—
10 dez 2020
Online
MYETI — Meeting on Youth Education Through Illustration
O MYETI 2019 pretende ser um encontro internacional cujo principal objetivo reside na apresentação e discussão de projetos de investigação académica de estudantes de 2º e 3º ciclo que estejam a desenvolver ou que tenham concluído no máximo até 2 anos, projetos na área da ilustração ou das narrativas visuais.
—
11 outubro 2019
Aud. Pav. Sul
Primeiras Jornadas em Educação Artística
Estas Jornadas procuram interrogar e problematizar as grandes questões que acompanham, na contemporaneidade, o debate em torno da educação artística.
—
22 fevereiro 2019
Anfiteatro 2
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
II COLÓQUIO Processos de Transformação no Ensino/Aprendizagem em Arte
Esta iniciativa funda-se na necessidade de se aprofundar um campo de reflexão teórica sobre o binómio Arte/Ciência na equação ensino/aprendizagem de nível superior em Portugal e das suas repercussões na academia e na sociedade.
—
3 e 4 outubro 2019
FBAUP
UD19: Design Does a Selfie
Ciclo de eventos organizados pelos estudantes do Doutoramento em Design
—
18 a 25 outubro 2019
UPTEC Baixa e FBAUP
‘Whatever the problem design has an answer’ – UD19 // Anne Boddington
Anne Boddington, professora de Design da Kingston University (Reino Unido), comentará sobre vários projetos de investigação internacional em que está envolvida, assim como sobre colaborações prospectivas e em curso com o centro de investigação ID+ e o Programa Doutoral em Design.
—
23 outubro 2019
10:00
Aud. Pav. Sul
Geometry at Fine Arts and Design Faculties — European Encounter of Erasmus Partner Faculties
Encontro académico de pares sobre a pedagogia e a didática da Geometria no Ensino das Belas Artes e Design, com 3 conferências abertas à comunidade.
—
7 a 9 maio 2018
FBAUP, Junta de Freguesia do Bonfim e Escola Artística de Soares dos Reis.
Jornadas Didácticas 2018
As JORNADAS DIDÁCTICAS 2018 desafiam professores dos ensinos básico, secundário e superior e estudantes de mestrado ou doutoramento em ensino, a partilhar experiências didáticas ou perfis pedagógicos no contexto da didática da Geometria, da Geometria Descritiva, do Desenho, da Educação Artística e áreas afins.
—
5 a 6 outubro 2018
Aula Magna
MOVING STREET: URBAN NARRATIVES: FICTION, REALITY, PRINTMAKING
Programa intensivo dedicado à gravura, inclui workshops, conversas, demonstrações, exposições com a duração de uma semana.
—
7 a 11 maio 2018
FBAUP
Towards Simplicity in Teaching // Javier Navarro de Zuvillaga
Conferência aberta, no âmbito do “Geometry at Fine Arts and Design Faculties – European Encounter of Erasmus Partner Faculties, 7th – 9th May 2018, Porto”.
—
8 maio 2018
18:30
Auditório da Escola Artística de Soares dos Reis, Porto
Mário Moura — O design que o design não vê: raça, género e classe.
Conferência e apresentação do livro editado pela Orfeu Negro
—
26 abril 2018
15:00
Aula Magna
#16.ART
Encontro Internacional de Arte e Tecnologia / International Meeting on Art and Technology
—
11 a 14 outubro 2017 · 9:00
Pavilhão Sul, Aula Magna, Galeria Cozinha, Museu
UD17: NoiseWise
Sixth Forum on Doctoral Design Research
—
16 e 17 outubro 2017
UPTEC PINC
FuturePlaces
10º medialab para a cidadania / 10th medialab for citizenship
—
17 a 21 outubro 2017
UPTEC PINC, Maus Hábitos, Mira Forum, Passos Manuel
Mirrors&Perspectives // Lino Cabezas Gelabert
Conferência aberta, no âmbito do “Geometry at Fine Arts and Design Faculties – European Encounter of Erasmus Partner Faculties, 7th – 9th May 2018, Porto”.
—
7 maio 2018
18:15
Salão Nobre da Junta de Freguesia do Bonfim, Porto
Regular and Irregular Geometries in Science and Art from Leonardo to Now // Martin Kemp
Conferência aberta, no âmbito do “Geometry at Fine Arts and Design Faculties – European Encounter of Erasmus Partner Faculties, 7th – 9th May 2018, Porto”.
—
9 maio 2018
18:30
Aula Magna da FBAUP
Pensamento e Catástrofes
Ao longo de três dias, autores, ^lósofos e artistas reúnem-se para, não apenas debaterem as possibilidades de compreendermos as catástrofes, como também – no dizer de Jean-Luc Nancy – enunciarem algo do «pensamento como catástrofe».
http://pensamentoecatastrofes.up.pt
—
18 a 20 maio 2017
ICOCEP – 1st International Congress on Contemporary European Painting
http://www.icocep.com
—
3–5 abril 2017
FBAUP
#16.ART
Artis intelligentia: IMAGINAR O REAL
http://16art.medialab.ufg.br/
—
11–14 outubro 2017
Submissões até 17 de maio
Processos de transformação no Ensino/Aprendizagem em Arte
Alexandre Alves Costa, Anni Ghunther Nonell, Domingos Tavares, José Paiva, Mário Bismarck, Miguel Leal, Rui Braz Afonso, Sérgio Fernandez e Estudantes da UC optativa do MIARQ/FAUP – Arquitectura: processos de transformação no ensino/aprendizagem
—
5 e 6 julho 2018
Sala 13A Pavilhão Sul e Auditório do Pavilhão Carlos Ramos
ICOCEP – 1st International Congress on Contemporary European Painting
Realiza-se na FBAUP em abril.
O prazo para a submissão de resumos (300 palavras) termina a 15 de janeiro de 2017.
Encontro Aberto #26
Nora Sternfeld e Oliver Marchart
—
5 janeiro 2016
15:00
PS12
Lançamento do livro “Casas de Brasileiro”
De José Carlos Loureiro, Paula Torres Peixoto e Patrícia Mota Santos
—
16 março 2017
18:00
Museu
John Baldacchino
—
10 fevereiro 2017
10:00
Museu
Apresentação Pública da Bienal BoCA
A BoCA – Biennial of Contemporary Arts é uma nova bienal de artes contemporâneas que tem a sua primeira edição entre 17 de março e 30 de abril de 2017, nas cidades de Lisboa e Porto.
—
10 fevereiro de 2017 · 17:00
Aula Magna